Jak významný je Harley-Davidson a proč je terčem obchodní války?
Společnost se stala jedním z cílů nedávných tarifů Evropské unie a nyní se zdá být ne prezidentově černé listině. V pozdních sedmdesátých letech měl tento motocyklový gigant velké problémy. Motocykly tohoto výrobce poklesly na kvalitě a v Americe se ve velkém začaly prosazovat japonské značky. Podíl na americkém trhu tak klesnul z 75% na počátku 70. let až na pouhých 25% na počátku let 80.
Situace byla tak neúnosná, až skupina manažerů společnosti Harley, vedená generálním ředitelem Vaughnem Bealsem, odkoupila společnost od tehdejšího AMF v roce 1981. Tím zahájili ambiciózní plán na změnu strategie. Snižovali pracovní sílu, zlepšovali kvalitu a v roce 1983 byly zvýšeny sazby na 45% motocyklů přicházejících do Ameriky díky prezidentovi Ronaldu Reaganovi. To byl moment, který dokázal zpomalit vývoj japonských výrobců motocyklů. V této době se pokračovalo v návratu na výsluní, až společnost dokázala získat téměř 50% podílu na americkém trhu. Nezměrnou pomoc zaznamenalo i oslovení Komise pro mezinárodní obchod a pomoc se zahraniční konkurencí.
Od roku 2014 má Harley na americkém trhu podíl 35%, což je vzhledem k ostatním výrobcům obrovské číslo. Jeho prodeje však spadly a celosvětový prodej klesl z více než 260 000 kusů v roce 2018 na méně než 243 000 v roce 2017. Pro zajímavost, Honda v tom samém roce prodala více než 17,6 milionu motocyklů.
Tarify Evropské unie vyvíjejí na společnost velký tlak. Buď budou muset převádět náklady, neboť motocykly budou ještě dražší ve srovnání s konkurencí, nebo budou muset absorbovat své náklady a snížit tak své ziskové marže. Aby to bylo možné, mohl by Harley obejít obcházení sazeb tím, že přesune výrobu mimo USA. A to je to, co rozčililo prezidenta Trumpa. Okamžitě po zjištění tohoto prohlášení odeslal tweet ohledně toho, že jeho administrace nebude pracovat se společnostmi, kteří utíkají mimo kontinent.